8.12.10

My Lovely Family

Assalammualaikum...
Saya bangun lambat arini..cian encik suami siap g keje sorang2.. slalu saya temankan die, tengok die siap smbil sediakan sarapan yg simple2.. Arini encik suami dah siap baru die kejutkan.. huhu.napelah ngantuk sgt pagi ni..
Arini saya rindu sgt kat family saya.. Abah, Emak, Kak ina, Amin, Ayin, Ebby, Lela & Anim.. adik beradik saya ramai 7 orang n saya anak ke-2... walaupun name deqya, rase cam anak bongsu tapi ade lg 5 adik..hehehe..Kakak saya dah kawin & ade 2anak yg akan masuk darjah 1 & tadika tahun depan.. Syazrin & syarfa..2 orang tu jelah cucu kesayangan Encik & Anek.. sekarang semua dah besar2 & bekerjaya.. Yang 2nd last cik Azwa n bongsu je masih belajar.. Semua dah duk jauh2..huhu..sedihnye.. Saya di kuching, Ebby keje kapal slalu belayar jauh2 smpai 6bulan, Cik Azwa study kat German.. semua over the sea.. huhuhuh.. Sukenya kalo dapat berkumpul..
Dulu time kecik-kecik kami 7 beradik ni slalu gaduh.. Tak yah cakap la punyelah degil.. masing-masing ade tabiat sendiri.. nak jadi Hero & Heroin la katakan.. Jarak kami adik-beradik dekat,beza umur 2 tahun n setahun jek..sebab tu kami sangat rapat kecuali yang bongsu jarak agak jauh 4 tahun dengan cik azwa.. ingat dah takde adik tetiba perut mak besar lagi.. Alhamdulillah, dapat adik lg..
Abah & Emak saya berniaga makanan.. mesti ade kawan2 yang pnah dengar kedai makan benteng kat Jalan TAR @ masjid India dulu kan.. ha,kat situlah abah n mak saya berniaga.. Kat tapak city0ne sekarang ni sebelah Semua house.. kat situlah tempat permainan saya kecik-kecik.. hidup kami tidaklah mewah tapi syukur ke hadrat illahi sebab rezeki makanan kami tak pernah putus..walaupun kami agak susah & adik beradik ramai tapi boleh dikatakan setiap hari kami dpt mkn ayam goreng.. makanan favret kanak-kanak..heheh.. Hari-hari sebelum abah g meniage, kami akan amik kepak / drumstik ayam dari ayam nasi Ayam yg emak goreng siap2 kat umah.. sangat lah sedap..
Dulu kami selalu berpindah randah, seingat saya time kecik2 dulu kami duk kat setapak jaya, umah yg saya penah terbakarkan bantal peluk ngan ubat nyamuk..huhu.. nasib kami semua selamat.. Lepas tu kami duk setinggan kat setapak belakang SHELL, umah yg arwah atuk saya buat pakai zink jek.. sedih sgt time tu..saya pun tak pasti nape pindah umah yg kecik mcm kotak tu.. time tu saya blum sekolah lg.. umur 4tahun rasanya..kat umah nilah saya kn halau ngn makcik sendiri sbb tgk tv kat umah diorang.. sedih sgt.. nangis2 saya balik umah.. time tu cite Amy search.. bile kita miskin n susah kita dianggap sampah oleh saudara sendiri.. walaupun saya masih kecik tapi saya dapat rasakan perasaan emak saya time tu.. emak mmg banyak bersabar.. membesarkan kami 7 beradik walau dengan serba kekurangan tapi penuh dengan kasih sayang..
Emak saya seorang yg rajin.. tak boleh duk diam, mesti ade je keje mak nk buat.. Emak pandai serba-serbi.. masak, buat kuih-muih, menjahit, mengait, bertukang, berkebun, membetulkan alat elektrik sendiri & mcm2 lagi..saya bangga dengan emak saya.. Time mak pg berniaga die bahagikan tugas kat saya n kakak sbb kami paling besar dlm umah.. Mak bahagi tugas ikut ruang dlm umah.. Kakak kn jage ruang tamu, saya jage dapur, adik2 yg lain jage bilik2 n bilik air.. Abah n emak g meniaga dlm kol2 ptg camtu, pastu kami akan bermain sepah-sepahkan umah smpai petang.. bila parents takde, smua permainan kami main..adik-beradik ramai..dah mcm zoo dah..hehehe..tapi jiran2 sudah dimaklumkan tolong tgk2 kan kami.. bila dah nak magrib baru berenti main n sorg2 kn g mandi sbb start kol8 kn kemas umah.. mak balik kol 9-10 mlm cmtu..time nilah, semua kn kemas balik tempat masing2.. kalo aritu smua main masak2 kat dapur, sayalah yg paling teruk kn kemas..huhu.. bile mak balik keadaan umah dah kembali pada yg asal..hehehhe.. bile fikir2 balik, mak memang bijak.. sebab tu saya suke duk dapur kot..hahaha..dah diajar dr awal..
Sekarang smua dah besar2.. kdg2 rindu ngan keletah adik2 saya.. Saya seorang kakak yg baik (puji diri sendiri)..saya slalu amik berat pasal adik2 saya..bile mak n abah g meniaga saya rase saya byk amik peranan utk mengawal adik2 compare ngan kakak saya..Ingat lg bile abis SPM sy duk umah je.. Jage adik2, masak, siapkan segala utk sekolah diorang..huhu sangat mencabar time tu.. time tu br 17thun dah sibuk pikir arini nk masak ape..pening-pening.. abis smua majalah saya belek cari resepi.. time tu tenet xde lg.. kwan2 smua sibuk blajar komputer, amik class BI.. Saya je yg duk umah jage adik2.. pengorbanan besar tu..heehhehe. tp syukur, start dr situlah saya byk belajar memasak sndiri.. kalo mcm xreti tu, pg2 seblum mak keluar sy tanye mak cmne nk buat..pastu mak terangkan lah letak itu ini..hehe.. o, senang je rupenye.. kalo ptg2, saya rajin wat kuih-kuih.. walaupun ade yg xjadi sngat n comot jek.. tapi boleh lah bg adik2 mkn..hehehehe.. bangga seh dah teror masak time tu.. Untung encik suami dapat saya ni..hehhee.
Banyaknye saya duk merepek dlm blog ni.. tersenyum sorg2 je bile teringat balik kenangan time kecik dulu.. sekarang dah jd isteri n tak lame lg jd mommy lak.. hehhee begitu cepat masa berlalu.. sebenarnye skrg akak saya, ayin, ebby balik kg.. bestnye.. saya jeles ok.. mesti mak masak sedap2 ni... Asam pedas ikan mayung my fevret..huhu.. sabar2 lg sebulan jek.. pasni turn saya lak mkn sedap2..

Dari belakang kiri: Anim, Azwa, Ebby, Amin, Saya, Ayin..

Depan : Abah & Emak

Ni pic time raya 2008.. Kak Ina & Family balik time raya ke-2

Mommy + daddy wanna be
We love each other Anak buah kesayangan Syazrin & Syarfa The girls in family (ikut pusingan jam : Saya, Anim, kak ina, Ayin & Azwa)
Kami dengan Emak & Abah
Love u all soo much!!!!!

No comments:

Post a Comment