24.12.10

Manis + Manis + Manis

Assalammualaikum,

Salam jumaat untuk semua.. Semoga hari ini membawa seribu kebahagiaan untuk semua kawan-kawan. Di kuching sekarang musim hujan, hujan yang renyai tapi berpanjangan.. Hope tahun ni tak banjir lah. Saya akan pulang ke semenanjung bersalin nanti.. Risau jugak meninggalkan teratak yang tercinta ni.. Barang-barang dalam kotak masih tersusun cantik lagi.. Mood rajin untuk punggah belum datang lagi, so biar jelah dalam kotak tu.. Nampak tersusun sikit..hehe.. Kejap je dah ari jumaat kan, esok Krismas tapi ari sabtu so macam tak rase sangat lah cutinye.. Kawan baik Encik suami melawat Kuching bersama rombongan family seramai 36 orang.. Ramainye.. Diorang duk kat Merdeka Palace.. Malam semalam g la jumpe diorang ajak minum tp bukan smua cume besfren ngn wife die je.. saya dapat buah tangan ( tudung yg cantik) Thanks Pn. Siti...hehe..

Sejak akhir-akhir ni saya suke sangat makan makanan yang manis2.. huhu.. memang tak bole nak kawal nafsu betul.. Kalo nak tu, memang nak sangat2.. dah la saya ni ada darah manis bak kate doctor.. Sejak peknen ni, saya didapati mengandungi tahap gula yang agak tinggi dalam darah..huhu.sebelum ni ok jek.. tapi saya bersyukur sebab tahap bacaannye takde lah tinggi yang amat.. cuma terlebih skit dari normal..Kalo dah makan manis-manis ni kena pandai-pandailah minum air masak banyak2 untuk menormalkan balik kandungan gula dlm darah ye.. Mula-mula dulu saya makan Nasi Goreng tinggi benar bacaannye 7.3 padahal nasi goreng tu saya masak sendiri & kuantitinya xde lah banyak mane.. Sekarang ni saya dah boleh uruskan tahap gula ni dengan minum air masak dengan banyak.. Biarlah nak g buang air banyak kali pun asalkan tahap gula ok.. baru-baru ni saya makan Nasi putih, Ayam Masak merah, daging masak hitam, ikan masin & sayur campur. Nasi tambah 2x sebab sedap sangat dan dah lama tak mkn nasi campur.. lepas tu siap minum air oren lagi.. memang langgar pantang larang ler.. Tapi air masak memang tak lupe.. Dalam hati memang dah agak mesti bacaan tinggi malam ni, lepas 2jam saya pun cek la darah cam biase.. sekali result yang kuar 6.3.. terus sms Encik suami bgtau berita gembire ni ( encik suami ade dinner kat luar ).. kesimpulannye, saya dah ade formula utk mengurangkan tahap gula dalam darah dengan MINUM AIR MASAK dengan kuantiti yang BANYAK.... So, bolehla saya makan makanan yang manis-manis ni tanpa halangan..hehehe.. Tapi buah-buahan jangan lupe jugak ye.. Dalam peti ais saya memang banyak stock buah-buahan.. Encik suami belikan setiap minggu.. Tenkiu Sayang.. Jom tengok ape yang Manis+manis+manis ni.. memang tak leh tahan...

Jeng..jeng..jeng.. Aiskrim kat pizza hut..Encik suami blanje.. Lepas dah abis mkn pizza tu mcm tak cukup je tanpa diakhiri dengan dessert yg COOL.. ^^

Handmade kuih keria, ni kali ke-3 wat.. Encik suami sangat suke makan kuih ni lagi2 time panas2.. sangat la marbeles.. puas hati kalo wat sendiri.. dapat banyak lak tu.. kami 2 orang yg abiskan.. Chocolate ice-cream with corn flakes.. Yummy.. jalan-jalan kat kedai depan E-mart, nampak kedai jual ni.. saje je try.. sangat sedap.. harge pun ok RM 4.90 je dpat semangkuk besar ni..
Ini paling saya suke oreo cheese cake.. beli kat coffee house baru bukak dekat Boulevard..memang lagi sedap dr SR.. (^^).. Macam tak cukup je mkn sepotong.. Rase cam nak blajar la wat cheese cake camni.. bestnye kalo dapat makan hari-hari...
Kuih lopes ku yang mantap.. 1st time wat sejak duk kuching ni.. dah lame nk wat tp mcm leceh je.. beras pulut mmg ade standby je kat dapur tu.. Tetibe datang mood rajin, terus wat.. Hasilnye mmg heaven.. ^^
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
Lepas makan manis-manis ni jangan lupe minum air masak ye kawan-kawan.. Minum banyak-banyak pun takpe.. Untuk kesihatan diri anda!

No comments:

Post a Comment